„SZKOŁA TO NASZ WSPÓLNY DOM. ŹLE ZBUDOWANY DOM MOŻNA ROZEBRAĆ I ZBUDOWAĆ OD NOWA.
ŹLE WYCHOWANEGO CZŁOWIEKA NIE DA SIĘ WYCHOWAĆ DRUGI RAZ”
PROGRAM WYCHOWAWCZO – PROFILAKTYCZNY SZKOŁY PODSTAWOWEJ im. FRANCISZKA MYŚLIWCA W IZBICKU na rok szkolny 2021/2022
Wstęp
Szkolny Program Wychowawczo-Profilaktyczny realizowany w Szkole Podstawowej im. Franciszka Myśliwca w Izbicku opiera się na hierarchii wartości przyjętej przez radę pedagogiczną, radę rodziców oraz samorząd uczniowski i wynika z przyjętej w szkole koncepcji pracy.
Treści Szkolnego Programu Wychowawczo-Profilaktycznego są spójne ze statutem szkoły, w tym warunkami i sposobem oceniania wewnątrzszkolnego. Podstawą działań wychowawczych i profilaktycznych szkoły jest współpraca całej społeczności szkolnej oparta na założeniu, że wychowanie jest zadaniem realizowanym w rodzinie i w szkole, która w swojej działalności musi uwzględniać zarówno wolę rodziców, jak i priorytety edukacyjne państwa. Rolą szkoły, oprócz jej funkcji dydaktycznej, jest dbałość o wszechstronny rozwój każdego z uczniów oraz wspomaganie wychowawczej funkcji rodziny. Wychowanie rozumiane jest jako wspieranie uczniów w rozwoju ku pełnej dojrzałości w sferze fizycznej, emocjonalnej, intelektualnej, duchowej i społecznej. Proces wychowania jest wzmacniany i uzupełniany poprzez działania z zakresu profilaktyki problemów dzieci i młodzieży.
Szkolny Program Wychowawczo-Profilaktyczny szkoły tworzy spójną całość ze szkolnym zestawem programów nauczania i uwzględnia wymagania opisane w podstawie programowej. Określa sposób realizacji celów kształcenia oraz zadań wychowawczych zawartych w podstawie programowej kształcenia ogólnego, uwzględniając kierunki i formy oddziaływań wychowawczych, których uzupełnieniem są działania profilaktyczne skierowane do uczniów, rodziców i nauczycieli.
Szkolny Program Wychowawczo-Profilaktyczny został opracowany na podstawie przeprowadzonej diagnozy potrzeb i problemów występujących w środowisku szkolnym i lokalnym. Uwzględniono wyniki ankiet przeprowadzonych przez pedagoga i psychologa szkolnego, wyniki ewaluacji wcześniejszego Szkolnego Programu Wychowawczo-Profilaktycznego, raport ewaluacyjny: DZIAŁANIA WYCHOWAWCZE SZKOŁY, WYCHOWANIE DO WARTOŚCI, KSZTAŁTOWANIE POSTAW I RESPEKTOWANIE NORM SPOŁECZNYCH W SZKOLE oraz wyniki nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez dyrektora. Ponadto w programie uwzględniono „Podstawowe kierunki polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2021/2022” oraz inne dokumenty i spostrzeżenia ważne dla szkoły.
Podstawowym celem realizacji Szkolnego Programu Wychowawczo-Profilaktycznego jest wspieranie dzieci i młodzieży w rozwoju oraz zapobieganie zachowaniom problemowym i ryzykownym. Ważnym elementem realizacji Szkolnego Programu Wychowawczo-Profilaktycznego jest kultywowanie tradycji i ceremoniału szkoły.
Podstawowe zasady realizacji Szkolnego Programu Wychowawczo-Profilaktycznego obejmują:
- powszechną znajomość założeń programu przez uczniów, rodziców i wszystkich pracowników szkoły,
- zaangażowanie wszystkich podmiotów szkolnej społeczności i współpracę w realizacji zadań określonych w programie,
- respektowanie praw wszystkich członków szkolnej społeczności oraz kompetencji organów szkoły (dyrektor, rada rodziców, samorząd uczniowski),
- współdziałanie ze środowiskiem zewnętrznym szkoły (np. udział organizacji i stowarzyszeń wspierających działalność wychowawczą i profilaktyczną szkoły),
- współodpowiedzialność za efekty realizacji programu,
- inne (ważne dla szkoły, wynikające z jej potrzeb i specyfiki).
MISJA SZKOŁY
Jesteśmy szkołą, która:
- Zapewnia wszechstronny rozwój osobowości uczniów.
- Wspomaga rodzinę w procesie wychowania.
- Gwarantuje nauczanie przez wysoko wykwalifikowaną kadrę opierającą współpracę z uczniami i rodzicami na zasadzie partnerstwa.
- Jest przyjazna dla ucznia, rodziców i nauczycieli.
- Prowadzi profilaktykę i działania pomocowe na rzecz wsparcia psychicznego uczniów w trakcie i po wygaśnięciu epidemii COVID-19.
WIZJA SZKOŁY
Pragniemy, żeby w naszej szkole panowała atmosfera przyjaźni i wzajemnej akceptacji. Dokładamy wszelkich starań, aby uczeń czuł się pewnie i bezpiecznie.
„Każde dziecko robi COŚ dobrze, w każdym dziecku jest COŚ dobrego. Trzeba tylko to COŚ odkryć i rozwijać . Nauczyciel to poszukiwacz talentów”.
MODEL ABSOLWENTA
Absolwent SP w Izbicku jest Polakiem umiejącym żyć godnie i poruszać się w otaczającym go świecie oraz:
- Rozumie wartość uczenia się i potrzebę własnego rozwoju.
- Jest życzliwy, prawdomówny, szlachetny, tolerancyjny i respektuje normy etyczne i moralne.
- Jest samodzielny, potrafi w sposób odpowiedzialny podejmować decyzje i ponosić ich konsekwencje.
- Potrafi wyrażać i uzasadniać własne zdanie.
- Zgodnie współpracuje z innymi.
- Jest ciekawy świata i wrażliwy na potrzeby drugiego człowieka. Szanuje siebie i innych.
- Ma świadomość przynależności narodowej, ceni historię, tradycję i dziedzictwo kulturowe.
- Zna i stosuje zasady ochrony zdrowia psychicznego i fizycznego (w tym w sytuacji kryzysowej wywołanej epidemią COVID-19).
- Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę w różnych sytuacjach życiowych.
- Przestrzega zasad bezpieczeństwa i higieny życia, a także ochrony przed chorobami zakaźnymi (np. COVID-19).
- Posiada i potrafi w odpowiedni sposób wykorzystać wiedzę na temat współczesnych zagrożeń społecznych i cywilizacyjnych.
- Korzysta z różnych źródeł wiedzy i informacji, racjonalnie wykorzystuje narzędzia i technologie informatyczne.
- Prezentuje aktywną postawę w promowaniu dbałości o środowisko naturalne.
- Rozumie związek między pogorszeniem się stanu zdrowia psychicznego a podejmowaniem zachowań ryzykownych i problemów z tym związanych (np. stosowanie substancji psychoaktywnych, przemocy, uzależnień behawioralnych).
- Jest chętny do niesienia pomocy.
- Jest odporny na niepowodzenia
DZIAŁALNOŚĆ WYCHOWAWCZA – ma na celu kształtowanie osobowości młodego człowieka, jego postaw, zachowań oraz cech niezbędnych w życiu społecznym i polega na prowadzeniu działań z zakresu promocji zdrowia oraz wspomaganiu ucznia i wychowanka w jego rozwoju ukierunkowanym na osiągnięcie pełnej działalności w sferze:
- fizycznej – ukierunkowanej na zdobycie przez ucznia wiedzy i umiejętności pozwalających na prowadzenie zdrowego stylu życia i podejmowania zachowań prozdrowotnych, w tym w zakresie przeciwdziałania rozprzestrzenianiu się epidemii COVID-19,
- psychicznej – ukierunkowanej na zbudowanie równowagi i harmonii psychicznej, ukształtowanie postaw sprzyjających wzmacnianiu zdrowia własnego i innych ludzi, kształtowanie środowiska sprzyjającego rozwojowi zdrowia, osiągnięcie właściwego stosunku do świata, poczucia siły, chęci do życia i witalności, poszerzanie kompetencji i świadomości znaczenia wsparcia w sytuacji kryzysowej ze strony osób z najbliższego otoczenia uczniów (rodziców, nauczycieli i wychowawców, specjalistów w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej, rówieśników),
- społecznej – ukierunkowanej na kształtowanie postawy otwartości w życiu społecznym, opartej na umiejętności samodzielnej analizy wzorów i norm społecznych oraz ćwiczeniu umiejętności wypełniania ról społecznych, kreowanie postaw prospołecznych w sytuacji kryzysowej (np. epidemia COVID-19;
- aksjologicznej – ukierunkowanej na zdobycie konstruktywnego i stabilnego systemu wartości, w tym docenienie znaczenia zdrowia oraz poczucia sensu istnienia, rozwijanie poczucia odpowiedzialności społecznej w sytuacjach kryzysowych zagrażających całemu społeczeństwu (np. rozprzestrzenianie się epidemii COVID-19).
DZIAŁALNOŚĆ PROFILAKTYCZNA – celem profilaktyki jest podjęcie skutecznych działań zapobiegawczych niepożądanym zjawiskom w rozwoju i zachowaniu uczniów. Działania profilaktyczne pozwalają stworzyć odpowiedni wzór zachowań społecznych, które przyczyniają się do obniżenia prawdopodobieństwa pojawienia się danego zjawiska. Zadaniem szkoły jest dostarczenie silnych pozytywnych wzorców.
Działalność profilaktyczna obejmuje:
- wspieranie wszystkich uczniów i wychowanków w prawidłowym rozwoju i zdrowym stylu życia oraz podejmowanie działań, których celem jest ograniczanie zachowań ryzykownych niezależnie od poziomu ryzyka, używania przez nich środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych;
- wspieranie uczniów i wychowanków, którzy ze względu na swoją sytuację rodzinną, środowiskową lub uwarunkowania biologiczne są w wyższym stopniu narażeni na ryzyko zachowań ryzykownych;
- wspieranie uczniów i wychowanków, u których rozpoznano wczesne objawy używania środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych lub występowania innych zachowań ryzykownych, które nie zostały zdiagnozowane jako zaburzenia lub choroby wymagające leczenia;
- wspieranie uczniów i wychowanków, u których rozpoznano objawy depresji lub obniżenia kondycji psychicznej, a także prowadzenie działań profilaktycznych wobec wszystkich uczniów szkoły.
DZIAŁALNOŚĆ INFORMACYJNA - obejmuje w szczególności:
- dostarczenie aktualnych informacji nauczycielom, wychowawcom i rodzicom lub opiekunom na temat skutecznych sposobów prowadzenia działań wychowawczych i profilaktycznych związanych z przeciwdziałaniem używaniu środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych i innych zagrożeń cywilizacyjnych, a także działań podejmowanych na rzecz kompensowania negatywnych skutków przedłużającej się epidemii;
- udostępnienie informacji o ofercie pomocy specjalistycznej dla uczniów i wychowanków, ich rodziców lub opiekunów w przypadku używania środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych;
- udostępnienie informacji o ofercie pomocy specjalistycznej dla uczniów i wychowanków, ich rodziców lub opiekunów w przypadku obniżonej kondycji psychicznej, depresji, innych problemów psychologicznych i psychiatrycznych;
- przekazanie informacji uczniom i wychowankom, ich rodzicom lub opiekunom oraz nauczycielom i wychowawcom na temat konsekwencji prawnych związanych z naruszeniem przepisów ustawy z 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii;
- informowanie uczniów i wychowanków oraz ich rodziców lub opiekunów o obowiązujących procedurach postępowania nauczycieli i wychowawców oraz o metodach współpracy szkół i placówek z Policją w sytuacjach zagrożenia narkomanią.
PODSTAWY PRAWNE
- Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z 2 kwietnia 1997 r. (Dz.U. z 1997 r. nr 78, poz. 483 ze zm.).
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 59, 949).
- Konwencja o Prawach Dziecka, przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych z 20 listopada 1989 r. (Dz.U. z 1991 r. nr 120, poz. 526).
- Ustawa z 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (tekst jedn.: Dz.U. z 2019 r. poz. 2215 ze zm.).
- Ustawa z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz.U. z 2020 r. poz. 1327 ze zm.).
- Ustawa z 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (tekst jedn.: Dz.U. z 2021 r. poz. 1082).
- Ustawa z 26 października 1982r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (tekst jedn. Dz.U. z 2016 r. poz. 487 ze zm.).
- Ustawa z 29 lipca 2005r. o przeciwdziałaniu narkomanii (tekst jedn.: Dz.U. z 2019 r. poz. 852 ze zm.).
- Ustawa z 9 listopada 1995r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych (tekst jedn.: Dz.U. z 2018 r. poz. 1446 ze zm.).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 18 sierpnia 2015 r. w sprawie zakresu i form prowadzenia w szkołach i placówkach systemu oświaty działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania narkomanii (Dz.U. z 2020 r. poz. 1449).
- „Wytyczne MEiN, MZ i GIS dla szkół podstawowych i ponadpodstawowych – tryb pełny stacjonarny” - zbiór zaleceń uwzględniający sytuację epidemiologiczną, w tym dotyczących pomocy psychologicznej w sytuacji kryzysowej wywołanej pandemią COVID-19.
- Statut Szkoły Podstawowej im. Franciszka Myśliwca w Izbicku.
Ponadto wykorzystano:
- Raport Instytutu Profilaktyki Zintegrowanej „Jak wspierać uczniów po roku epidemii? Wyzwania i rekomendacje dla wychowania, profilaktyki i zdrowia psychicznego” – sporządzony na zlecenie MEN (oparty na wynikach badań wśród uczniów, rodziców, nauczycieli w okresie: kwiecień 2020 – styczeń 2021).
CELE WYCHOWAWCZO – PROFILAKTYCZNE SZKOŁY W WYBRANYCH OBSZARACH
- Podnoszenie jakości edukacji.
- Realizacja podstawy programowej z poszczególnych przedmiotów.
- Dobór odpowiednich metod i pomocy dydaktycznych.
- Uwzględnianie zróżnicowanych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych wszystkich uczniów (ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb uczniów ze SPE).
- Systematyczne ocenianie i motywowanie uczniów do nauki.
- Kształcenie umiejętności kluczowych:
- porozumiewanie się w języku ojczystym,
- porozumiewanie się w językach obcych,
- kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo- techniczne,
- kompetencje informatyczne,
- kompetencje społeczne i obywatelskie,
- umiejętność uczenia się,
- poczucie inicjatywy i przedsiębiorczość,
- świadomość i ekspresja kulturowa, ze szczególnym naciskiem na:
- dbałość o używanie poprawnej polszczyzny,
- doskonalenie umiejętności wypowiadania się w mowie i piśmie,
- doskonalenie poprawności ortograficznej,
- rozwijanie umiejętności czytania ze zrozumieniem,
- kształcenie rozumowania matematycznego, rozumowania, argumentowania i wnioskowania,
- wykorzystywanie matematyki w życiu codziennym,
- rozwijanie umiejętności krytycznego i logicznego myślenia.
- Zapewnienie wsparcia psychologiczno – pedagogicznego .
- zapewnienie pomocy w sytuacjach kryzysowych, w tym sytuacji związanej z pandemią COVID-19,
- udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom, w tym ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, rodzicom/opiekunom i nauczycielom;
- dbanie o pozytywny klimat szkoły, zapewnianie poczucia bezpieczeństwa;
- udzielanie pomocy w wyborze kierunku kształcenia i zawodu;
- udzielanie specjalistycznego wsparcia i pomocy rodzicom i nauczycielom związanego z wychowaniem i kształceniem dzieci
i młodzieży;
- dostosowanie metod pracy oraz wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb uczniów;
- wspieranie potencjału rozwojowego ucznia;
- stwarzanie warunków do jego aktywnego i pełnego uczestnictwa w życiu szkoły oraz w środowisku społecznym.
- Roztropne wykorzystanie w procesach edukacyjnych narzędzi i zasobów cyfrowych oraz metod kształcenia
na odległość.
- rozsądne/ rozważne korzystanie z technologii cyfrowych;
- uświadomienie uczniom zagrożeń (tj. uzależnienie) wynikających z nieumiejętnego korzystania z sieci;
- rozumienie poczucia anonimowości w sieci;
-uświadamianie uczniom zalet i wad korzystania z technologii informacyjnych;
- promowanie bezpiecznego korzystania z Internetu;
- kształtowanie pozytywnych wzorców wykorzystywania technologii informacyjnej;
- poprawienie jakości procesu nauczania i uczenia się;
- zwiększanie wiedzy uczniów na temat cyberprzemocy, prewencji oraz reagowanie w przypadku pojawienia się zagrożenia;
- promowanie zdrowego i aktywnego stylu życia;
- promowanie wśród uczniów zasad dobrego zachowania się w świecie wirtualnym
- Respektowanie norm społecznych, wychowanie do wartości.
- zaznajomienie uczniów z obowiązującymi zasadami zachowania w szkole oraz z konsekwencjami ich nieprzestrzegania;
- uczenie odpowiedzialności za własne czyny, kultury zachowania się;
- kształtowanie kultury zachowań w miejscach użyteczności publicznej – wskazywanie pozytywnych wzorców zachowań;
- rozbudzanie samoświadomości w zakresie norm i zasad – świadome kierowanie swoim zachowaniem;
- uwrażliwienie na prawdę i dobro;
- kształtowanie właściwych postaw – szacunku, szlachetności, zaangażowania społecznego;
- rozbudzanie wrażliwości na potrzeby innych (wolontariat);
- promowanie zachowań i postaw godnych naśladowania oraz ich skuteczne egzekwowanie;
- kształtowanie prawidłowych postaw społecznych i umiejętności (akceptacja odmienności, tolerancja, szacunek do innych osób);
- przygotowanie uczniów do samodzielnego i rozsądnego życia w społeczeństwie;
- tworzenie pozytywnej i bezpiecznej atmosfery w klasie i w szkole - budowanie atmosfery życzliwości i akceptacji wobec
własnej osoby i wobec innych;
- integracja uczniów w zespołach klasowych;
- wzmacnianie poczucia solidarności – uczenie współodpowiedzialności za swoich kolegów i koleżanki;
- kształtowanie nawyków efektywnej współpracy, komunikowania się z rówieśnikami i dorosłymi;
- rozwijanie umiejętności nawiązywania prawidłowych relacji z rówieśnikami (podkreślenie wartości zachowań fair play);
- uczenie asertywności, stawiania i respektowania granic;
- zapobieganie zachowaniom agresywnym i wskazywanie sposobów radzenia sobie w trudnych sytuacjach;
- rozwijanie empatii;
- uświadomienie uczniom ich mocnych i słabych stron;
- uczenie podejmowania właściwych decyzji;
- profilaktyka innych zachowań ryzykownych (np. uzależnienie od Internetu, gier komputerowych, telewizji, a także
używki, cyberprzemoc);
- podejmowanie działań profilaktyczno - wychowawczych skierowanych do uczniów z zaburzeniami zachowania;
- podejmowanie działań uwzględniających inicjatywy uczniów mających na celu eliminowanie zagrożeń oraz wzmacnianie
właściwych zachowań i postaw;
- współpraca z rodzicami związana z rozwijaniem ich umiejętności wychowawczych wzmacniających wprowadzanie przyjętych
w szkole postaw i norm społecznych;
- samodoskonalenie nauczycieli w kierunku nabywania umiejętności w zakresie skutecznego kształcenia i wdrażania wśród
uczniów pożądanych postaw i norm społecznych;
- upublicznienie obowiązujących w szkole norm, zasad i postaw w ogólnie dostępnych miejscach (np. hol szkoły, sala lekcyjna);
- rozwijanie odpowiedzialności za środowisko naturalne.
- Kształtowanie postaw obywatelskich i patriotycznych.
- zaznajomienie z zasadami obowiązującymi w szkole, prawami i obowiązkami ucznia i konsekwentne ich przestrzeganie;
- kształtowanie świadomości obywatelskiej;
- wykazywanie szacunku do symboli narodowych;
- pielęgnowanie tradycji narodowych, regionalnych, szkolnych;
- uczenie wykazywania właściwej postawy podczas obchodów świąt państwowych i religijnych;
- kształtowanie postaw patriotycznych, w tym patriotyzmu lokalnego;
- poszerzanie wiedzy dotyczącej historii narodowej, kultury, sztuki, nauki; przybliżanie sylwetek wybitnych postaci, zasłużonych
dla kraju i regionu;
- zachęcanie do aktywnego udziału w życiu rodzinnym, społeczności szkolnej, lokalnej i państwowej;
- stwarzanie warunków do samorządowego działania uczniów (SU);
- kształtowanie kultury osobistej oraz właściwych zachowań w miejscach użyteczności publicznej;
- przygotowanie do odbioru dóbr kultury i sztuki oraz dziedzictwa narodowego;
- kształtowanie poczucia odpowiedzialności za środowisko, w którym żyjemy, propagowanie ekologicznego stylu życia;
- realizacja imprez i uroczystości wynikających ze szkolnego kalendarza (patriotycznych, szkolnych, środowiskowych);
- zaspakajanie potrzeb emocjonalnych dzieci i budowanie więzi z nimi;
- kształtowanie postawy otwartej wobec świata i innych ludzi;
- zaznajamianie uczniów z pojęciem tolerancji i kształtowanie postaw otwartości i poszanowania inności;
- formowanie u uczniów poczucia godności własnej osoby i szacunku dla godności innych osób;
- wzbogacanie wiedzy uczniów na temat wartości (np. uczciwość, mądrość, rodzina, przyjaźń, odpowiedzialność, szacunek,
miłość, szlachetność ) oraz podkreślenie ich znaczenia w życiu codziennym.
- Prowadzenie działań prozdrowotnych i profilaktyki uzależnień.
- kształtowanie właściwych postaw i nawyków prozdrowotnych;
- zapoznanie uczniów z zasadami zdrowego odżywiania się;
- propagowanie aktywnych form spędzania czasu wolnego;
- uświadamianie szkodliwego oddziaływania na organizm różnego rodzaju substancji psychoaktywnych;
- ukazywanie alternatywnych możliwości walki ze stresem;
- wskazywanie pozytywnych wzorców zachowań;
- wzmacnianie poczucia własnej wartości;
- dbałość o bezpieczeństwo w czasie pandemii koronawirusa – znajomość zasad ochrony zdrowia psychicznego
i fizycznego, uświadamianie zagrożeń, kształtowanie postawy odpowiedzialności za siebie i innych.
ZADANIA
- Podnoszenie jakości edukacji.
Zadania |
Czas realizacji |
Odpowiedzialny |
Dobór odpowiednich metod i pomocy dydaktycznych. |
cały rok |
wszyscy nauczyciele |
Systematyczne ocenianie i motywowanie do nauki. |
cały rok |
wszyscy nauczyciele |
Przygotowanie do egzaminu ósmoklasisty – udział w egzaminach próbnych. |
wrzesień 2021 maj 2022 |
nauczyciele klas VIII |
Dokształcanie / samokształcenie / szkolenie nauczycieli. |
cały rok |
dyrektor, nauczyciele |
Analiza: podstawy programowej, programu nauczania, podręcznika, zeszytu ćwiczeń, planu pracy z danego przedmiotu. |
wrzesień |
wszyscy nauczyciele |
Jakościowe monitorowanie realizacji podstawy programowej: a) przeprowadzenie diagnozy wstępnej z przedmiotu, b) praca w zespołach przedmiotowych nauczycieli, c) konstruowanie sprawdzianów / testów sprawdzających wiedzę d) analiza wyników nauczania, planowanie i wdrażanie działań naprawczych, e) modyfikowanie planów pracy nauczyciela, f) systematyczne komunikowanie wyników nauczania uczniom i rodzic. |
cały rok |
wszyscy nauczyciele |
Monitorowanie realizacji podstawy programowej. |
cały rok |
wszyscy nauczyciele |
Zajęcia wspierające uczniów mających trudności w nauce (w tym ćwiczenia koncentracji uwagi) oraz uczniów zdolnych. |
w ciągu roku szkolnego |
nauczyciele, wychowawcy, szkolni specjaliści |
Udział uczniów w organizowanych konkursach, olimpiadach, turniejach, zawodach sportowych. |
w ciągu roku szkolnego |
nauczyciele, wychowawcy |
Przeprowadzenie Konkursu Wielkanocnego. |
kwiecień 2022 |
A. Kurek, A. Cesarz |
Rozwijanie zainteresowań – prowadzenie zajęć / spotkań z uczniami. |
cały rok |
wychowawcy klas, pedagog, psycholog |
Turniej Szachowy. |
kwiecień / maj 2022r. |
E. Toth-Mazur M. Bartosiewicz |
Prowadzenie zajęć szachowych w kl. I – III w ramach Ogólnopolskiego Projektu „Edukacja przez Szachy w Szkole” |
cały rok |
E. Toth-Mazur |
Realizacja zadań zawartych w programie orientacji zawodowej dla klas I – IV, VI oraz programu doradztwa zawodowego w kl. VII – VIII. |
cały rok |
doradca zawodowy, wszyscy nauczyciele |
Giełda szkół ponadpodstawowych. |
maj 2022r. |
A. Wrzeciono |
Włączanie rodziców w działania na rzecz społeczności szkolnej – w tym współudział rodziców w tworzeniu dokumentów szkolnych i innych (np. współpraca przy organizacji uroczystości szkolnych, zachęcanie rodziców do kontaktu ze szkoła, zwiększanie świadomości korzyści wynikających |
cały rok |
dyrektor, nauczyciele wychowawcy, pedagog |
Światowy Dzień Tabliczki Mnożenia. |
1.10.2021r. |
Mirosława Szylicka, Aneta Cesarz, Anita Czernek |
Uświadamianie uczniom związku matematyki z życiem codziennym. |
cały rok |
nauczyciele różnych przedmiotów |
Realizacja projektu edukacyjnego „Kubusiowi przyjaciele natury”. |
cały rok |
wychowawcy klas I-III |
Europejski Dzień Języków Obcych.
Zapoznanie z technikami i sposobami skutecznego uczenia się, ćwiczenia koncentracji uwagi
Podnoszenie efektów kształcenia poprzez uświadamianie wagi edukacji i wyników egzaminów zewnętrznych. Lekcje wychowawcze poświęcone tej tematyce, rozmowy z uczniami/rodzicami. |
27.09.2021r.
w ciągu roku szkolnego
w ciągu roku szkolnego |
A. Podsadni, J. Kraik, D. Cholewa, M. Mróz
pedagog, psycholog, wychowawcy, nauczyciele
nauczyciele, wychowawcy, szkolni specjaliści
|
- Zapewnienie wsparcia psychologiczno – pedagogicznego.
Zadania |
Czas realizacji |
Odpowiedzialny |
Poszerzanie wiedzy uczniów na temat wpływu sytuacji kryzysowej na funkcjonowanie w szkole oraz możliwości uzyskania pomocy w szkole i poza szkołą. Rozmowy, lekcje wychowawcze, gazetki informacyjne, ulotki. |
wg potrzeb |
wychowawcy, pedagog, psycholog |
Współpraca z instytucjami wspierającymi działania szkoły (szczególnie PPP) |
wg potrzeb |
wychowawcy, nauczyciele, pedagog, psycholog i inni szkolni specjaliści |
Planowanie, koordynowanie, udzielanie i ewaluacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów, szczególnie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (tworzenie kart ucznia/aktualizacja lub IPET – u). |
w ciągu roku szkolnego, wg potrzeb |
dyrektor, nauczyciele wychowawcy, pedagog, psycholog i inni szkolni specjaliści. |
Dostosowanie odpowiednich form pomocy psychologiczno-pedagogicznej do indywidualnych potrzeb uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym zajęcia specjalistyczne dla uczniów. |
wg potrzeb |
nauczyciele, wychowawcy, pedagog, psycholog i inni szkolni specjaliści |
Dostosowanie realizowanych programów do możliwości uczniów. |
cały rok |
wszyscy nauczyciele |
Indywidualne podejście do każdego ucznia – pomoc w rozpoznawaniu indywidualnych możliwości, zainteresowań, zdolności oraz ich rozwijanie, w tym na zajęciach pozalekcyjnych. |
na bieżąco |
wychowawcy, nauczyciele pedagog, psycholog i inni szkolni specjaliści |
Przygotowanie uczniów wybitnie zdolnych do olimpiad i konkursów przedmiotowych. |
w ciągu roku szkolnego |
nauczyciele |
Podejmowanie działań z zakresu aktualnych problemów dzieci i młodzieży, profilaktyki uzależnień , w tym udzielanie pomocy psychologiczno – pedagogicznej dzieciom i młodzieży z grup ryzyka oraz ich rodzicom. |
wg potrzeb |
psycholog, pedagog, wychowawcy, nauczyciele |
Wspomaganie dzieci i młodzieży z trudnościami adaptacyjnymi związanymi z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego oraz w różnych trudnych sytuacjach szkolnych (np. wycofanych, izolowanych) i życiowych, w tym sytuacji związanej z pandemią COVID-19. |
wg potrzeb |
wychowawcy, nauczyciele, pedagog, psycholog |
Wspomaganie wychowawczej funkcji rodziny. |
na bieżąco |
wychowawcy, pedagog, psycholog |
Pomoc dzieciom i młodzieży w wyborze kierunku kształcenia i zawodu oraz planowaniu kształcenia i kariery zawodowej oraz wspieranie nauczycieli w planowaniu i realizacji zadań z zakresu doradztwa edukacyjno – zawodowego. |
cały rok |
doradca zawodowy, wychowawcy, nauczyciele pedagog, psycholog |
Pomoc rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień uczniów.
Kształcenie umiejętności rozpoznawania własnych emocji. Spotkania z uczniami, rozmowy, scenki, dramy, warsztaty dla uczniów prowadzone przez specjalistów, lekcje wychowawcze poświęcone tej tematyce. |
cały rok
w ciągu roku szkolnego |
doradca zawodowy, wychowawcy, nauczyciele pedagog, psycholog
wychowawcy, nauczyciele, pedagog, psycholog |
- Roztropne wykorzystanie w procesach edukacyjnych narzędzi i zasobów cyfrowych oraz metod kształcenia na odległość.
Zadania |
Czas realizacji |
Odpowiedzialny |
Wykorzystanie TIK na zajęciach lekcyjnych i w pracach domowych uczniów. |
cały rok |
nauczyciele |
Przestrzeganie zasad bezpieczeństwa w sieci podczas wyszukiwania informacji – na lekcjach informatyki oraz na pozostałych zajęciach szkolnych. |
cały rok |
nauczyciel informatyki wszyscy nauczyciele |
Doskonalenie / samokształcenie zawodowe nauczycieli. |
w ciągu roku szkolnego |
Dyrektor, nauczyciele |
Realizacja projektu edukacyjnego w ramach e – Twinning. |
cały rok |
A. Podsadni |
Przeprowadzenie diagnoz kompetencji i konkursów przedmiotowych na platformie EduNect. |
cały rok |
nauczyciele klas I – III |
Prowadzenie lekcji na platformie EduNect. |
cały rok |
nauczyciele |
Publikacja materiałów dydaktycznych, przesyłanie zadań na platformie Microsoft Teams, prowadzenie zajęć / konsultacji (w przypadku nauczania zdalnego). |
cały rok |
nauczyciele, pedagog, psycholog |
Roztropne korzystanie z mediów w szkole i poza szkołą. Świadomość zagrożeń wynikających z korzystania z sieci oraz wpływu na zdrowie. Zapobieganie uzależnieniom od urządzeń elektronicznych Pogadanki/rozmowy, lekcje wychowawcze i inne zajęcia na ten temat, spotkania z rodzicami, współpraca z instytucjami wspierającymi działania szkoły itp.
|
cały rok |
pedagog, psycholog, wychowawcy, nauczyciele |
- Respektowanie norm społecznych, wychowanie do wartości.
Zadania |
Czas realizacji |
Odpowiedzialny |
Zaznajomienie z zasadami obowiązującymi w szkole – Przygotowanie kontraktów klasowych |
początek roku szkolnego |
wychowawcy, nauczyciele |
Zaznajomienie z prawami i obowiązkami ucznia i konsekwentne ich przestrzeganie |
wrzesień, cały rok |
wychowawcy, wszyscy pracownicy szkoły |
Opracowanie planów pracy wychowawczej uwzględniających poznanie klasy przez nauczyciela, integracja klasy, rozmowy, zabawy zespołowe, wspólne spotkania lub wyjazdy, ćwiczenie aktywnego słuchania, pokazywanie sposobów radzenia sobie z presją rówieśników, ze stresem, rozpoznawanie i nazywanie uczuć, ćwiczenie kreatywności |
na bieżąco |
wychowawcy, nauczyciele pedagog, psycholog
|
Kształtowanie postaw prospołecznych: rozwijanie empatii, chęci niesienia pomocy innym, wspieranie akcji charytatywnych, zaangażowanie |
na bieżąco |
opiekun wolontariatu, wychowawcy / nauczyciele, pedagog / psycholog |
Kształtowanie umiejętności pracy w grupie poprzez zajęcia z zakresu komunikacji interpersonalnej, budowania zaufania do innych, poszanowania odmienności. |
na bieżąco, wg potrzeb |
nauczyciele, pedagog, psycholog |
Profilaktyka innych zachowań ryzykownych ( np. uzależnienie od Internetu, gier komputerowych, telewizji ), używki, cyberprzemoc. |
na bieżąco |
wychowawcy, nauczyciele, pedagog, psycholog |
Przeprowadzenie i analiza ankiety dotyczącej agresji.
|
w ciągu roku szkolnego |
wychowawcy, pedagog, psycholog |
Uświadomienie uczniom, czym jest agresja, jakie są jej rodzaje i jaki negatywny wpływ ma ona na życie rodzinne i szkolne poprzez rozmowy, dyskusje i prezentowanie filmów na ten temat na lekcjach wychowawczych. |
wg potrzeb, w ciągu roku szkolnego |
wychowawcy, nauczyciele, pedagog, psycholog |
Kształtowanie postawy szacunku wobec środowiska naturalnego. Działania, akcje n rzecz środowiska naturalnego, zajęcia z uczniami, rozmowy, pogadanki. |
wg potrzeb |
wychowawcy, nauczyciele, pedagog, psycholog
|
Rozwijanie umiejętności wychowawczych rodziców – profilaktyka zachowań ryzykownych. |
na bieżąco, wg potrzeb |
wychowawcy, pedagog, psycholog |
Systematyczne informowanie rodziców o postępach ich dzieci w nauce i zachowaniu oraz własnej działalności (e – dziennik, strona internetowa szkoły). |
w ciągu roku szkolnego |
wychowawcy, dyrektor szkoły |
Rozmowy z rodzicami uczniów, którzy znaleźli się w trudnej sytuacji (wagary, słabe oceny, bardzo złe zachowanie). Informowanie rodziców |
||
Organizowanie wywiadówek/spotkań z rodzicami. Informacja o ocenach |
||
Zasięgnięcie opinii rodziców w sprawie programu wychowawczo-profilaktycznego, statutu szkoły, planu pracy szkoły, WSO, wymagań |
||
Współpraca z przedstawicielami instytucji wspierających (np. specjalistą do spraw nieletnich i innymi). |
wg potrzeb |
wychowawcy, pedagog, psycholog, przedstawiciele instytucji |
Naprawa lub zakup sprzętu w przypadku zniszczenia go przez uczniów. |
wg potrzeb |
rodzice |
Systematyczna kontrola boiska, toalet i pomieszczeń szkoły w ramach dyżurów nauczycieli. |
na bieżąco |
nauczyciele |
Poznanie siebie, swoich mocnych i słabych stron. Praca nad adekwatnym poczuciem własnej wartości, odkrywanie własnych zdolności i aspiracji życiowych oraz predyspozycji zawodowych. Ćwiczenia indywidualne i grupowe, Lekcje, zajęcia pozalekcyjne rozwijające i wspomagające, godziny wychowawcze, dramy, trening asertywnego zachowania się, nauka pozytywnego myślenia, nauka zarządzania swoim czasem; „Jaki jestem? Zdolności i predyspozycje” - predyspozycje zawodowe - Zajęcia lekcyjne, doradztwo zawodowe. |
w ciągu roku szkolnego |
wychowawcy, pedagog, psycholog, nauczyciel doradztwa zawodowego
|
Kształcenie umiejętności rozwiązywania problemów bez użycia siły, asertywność. Zajęcia z uczniami, ćwiczenia indywidualne i grupowe, scenki, dramy, filmy edukacyjne. |
w ciągu roku szkolnego |
pedagog, psycholog, nauczyciele |
- Kształtowanie postaw obywatelskich i patriotycznych.
Zadania |
Czas realizacji |
Odpowiedzialny |
Przeprowadzenie akcji – Sprzątanie świata „Myślę, więc nie śmiecę”. |
wrzesień |
n-l biologii i geografii, wychowawcy klas |
82. rocznica wybuchu II wojny światowej. |
wrzesień |
wychowawcy klas, n – le historii i j. polskiego |
Świętowanie Dnia Edukacji Narodowej. |
14.10.2021 r. |
A. Kurek, V. Besz, M.Szylicka |
Obchody Narodowego Święta Niepodległości. |
11.11.2021 r. |
M. Cygan, A.Kurek |
Życzenia dla ubogich i samotnych. |
grudzień |
A. Kurek, A.Podsadni |
Współorganizowanie Wigilii dla samotnych z gminy Izbicko. |
grudzień |
dyrektor szkoły,V.Besz, A.Kurek |
Wigilia szkolna. |
22.12.2021 r. |
A. Kurek, V. Besz, wychowawcy klas I-III |
Gminne kolędowanie. |
9.01.2022 r. |
A. Kurek, J. Kraik |
Świętowanie Dnia Babci i Dziadka. |
22.01.2022 r. |
wychowawcy kl. I – III |
Świętowanie Dnia Pamięci „Żołnierzy Wyklętych”. |
01.03.2022r. |
S. Kuczma, E. Toth-Mazur |
Kultywowanie tradycji – XXVII Wojewódzki Konkurs Gawędziarski „Śląskie Beranie”, Izbicki Jarmark Folklorystyczny. |
kwiecień 2022 r. |
J. Lamm, nauczyciele SP Izbicko |
Obchody Święta Konstytucji 3 Maja. |
5.05. 2021 r. |
E. Toth-Mazur, A. Kurek |
Kultywowanie gwary śląskiej – wystawa prac plastycznych ilustrujących teksty z minionych edycji Wojewódzkiego Konkursu Gawędziarskiego „Śląskie Beranie”. |
kwiecień 2022 r. |
J. Kraik |
Rozwijanie współpracy ze szkołą w Kassel. |
maj / czerwiec 2022 |
A. Kurek, A. Wrzeciono |
Obchody Dnia Rodziny. |
maj / czerwiec 2022 |
wychowawcy klas I – III |
- Prowadzenie działań prozdrowotnych i profilaktyki uzależnień.
Zadania |
Czas realizacji |
Odpowiedzialny |
Przyjęcie klasy pierwszej do młodszej grupy wiekowej. |
październik 2021 |
wychowawcy klas II – III |
Przyjęcie klasy IV do starszej grupy wiekowej „Sztubaków” |
październik 2021 |
wychowawca kl.IV |
Dzień Ziemi / Dzień Zdrowia |
marzec/kwiecień 2022 |
M.Ostapiuk, B.Długosz, A.Gancarz wychowawcy klas I-III |
Szkolne Igrzyska Sportowe |
czerwiec |
M. Pyto, S. Kuczma, M. Bartosiewicz |
Udział w programie „Trzymaj formę”. |
cały rok szk. |
wychowawcy klas VII –VIII, M. Pyto |
Rozpoznawanie środowiska uczniów (ankiety, rozmowy, wywiady). |
cały rok szk. |
nauczyciele, wychowawcy pedagog, psycholog |
Wspieranie rodziców w działaniach wychowawczych (spotkania z wychowawcą, pedagogiem szkolnym, psychologiem). |
cały rok szk. |
nauczyciele, wychowawcy, pedagog, psycholog |
Prowadzenie działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży związanych z używaniem przez uczniów |
cały rok szk. |
nauczyciele, wychowawcy pedagog, psycholog |
Współpraca z instytucjami i osobami wspierającymi działania szkoły w zakresie profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży. |
cały rok szk. |
pedagog, psycholog wychowawcy |
Zapewnienie właściwych warunków bezpieczeństwa w szkole. |
cały rok szk. |
wszyscy pracownicy szkoły |
Doskonalenie zawodowe nauczycieli. |
w ciągu roku szkolnego |
dyrektor, nauczyciele |
Organizowanie świąt nietypowych (np. Międzynarodowy Dzień Kropki, Dzień Życzliwości, Dzień Uśmiechu, Dzień Pozytywnego Myślenia itp.) |
cały rok szkolny |
pedagog, psycholog, wychowawcy i nauczyciele |
Działalność Samorządu Uczniowskiego |
cały rok |
opiekun SU, wychowawcy |
Prowadzenie działalności związanej z wolontariatem. |
w ciągu roku szkolnego |
opiekun wolontariatu |
Zajęcia sportowe SKS – program ministerialny |
cały rok |
M. Pyto |
Zdrowy styl życia (odżywianie, czas wolny) |
cały rok |
wychowawcy, nauczyciele, psycholog, pedagog |
Bezpieczny Puchatek-udział w cyklu zajęć o bezpieczeństwie. |
cały rok |
wychowawca klasy I |
Szkolny Dzień Bezpieczeństwa |
czerwiec 2022 r. |
A. Kurek |
Nauka opanowana stresu, umiejętnego rozwiązywania konfliktów Ćwiczenia indywidualne i grupowe. Dramy, prace plastyczno – techniczne (np. gniotek antystresowy), ćwiczenia rozluźniające, oddechowe, trening autogenny. Aktywności, które neutralizują działanie stresu (sprawianie sobie przyjemności, np. dobre jedzenie, spacer, muzyka, zabawa, spotkanie z kol) – plakat/gazetka/pogadanka |
cały rok szkolny |
pedagog, psycholog wychowawcy, nauczyciele
|
Dbałość o bezpieczeństwo w czasie pandemii koronawirusa – znajomość zasad ochrony zdrowia psychicznego i fizycznego, bezpieczeństwa |
cały rok szkolny |
pedagog, psycholog wychowawcy, nauczyciele
|
ZASADY EWALUACJI PROGRAMU WYCHOWAWCZO-PROFILAKTYCZNEGO
Ewaluacja programu polega na systematycznym gromadzeniu informacji na temat prowadzonych działań w celu ich modyfikacji i podnoszenia skuteczności programu wychowawczo-profilaktycznego.
Ewaluacja przeprowadzana będzie poprzez:
- obserwację zachowań uczniów i zachodzących w tym zakresie zmian,
- analizę dokumentacji,
- przeprowadzanie ankiet, kwestionariuszy wśród uczniów, rodziców i nauczycieli,
- rozmowy z rodzicami,
- wymianę spostrzeżeń w zespołach wychowawców i nauczycieli,
- wymianę spostrzeżeń w zespołach wychowawców i nauczycieli, analizy przypadków.
Ewaluacja programu przeprowadzana będzie w każdym roku szkolnym przez zespół ds. Ewaluacji Szkolnego Programu Wychowawczo-Profilaktycznego powołany przez dyrektora. Wyniki ewaluacji będą przedstawiane i uwzględniane w programie wychowawczo-profilaktycznym w kolejnym roku szkolnym.
ZAKOŃCZENIE
Zadania do realizacji zostały wybrane w oparciu o obowiązujące akty prawne, dokonaną diagnozę i ewaluację wewnątrzszkolną, wnioski wynikające z nadzoru pedagogicznego, bieżących obserwacji, zadań ujętych w gminnych programach profilaktycznych oraz zadań priorytetowych wynikających z polityki oświatowej na rok szkolny 2020/2021.
Program profilaktyczno – wychowawczy realizowany jest na godzinach do dyspozycji wychowawców klas, podczas zajęć świetlicowych, w trakcie szkolnych i środowiskowych uroczystości, podczas wycieczek oraz w czasie realizacji podstawy programowej z poszczególnych przedmiotów. Integralną jego część stanowią plany godzin do dyspozycji wychowawców, plan pracy pedagoga i psychologa oraz świetlicy ( wybrane obszary), plan pracy wychowawców klas I – III, plan pracy wychowawców klas IV, VI-VIII, program opracowany przez doradcę zawodowego oraz kalendarz imprez i uroczystości szkolnych.
Wszelkie działania wychowawczo – profilaktyczne zmierzają do realizacji założeń misji szkoły oraz modelu absolwenta.
Opracowany program wychowawczo - profilaktyczny podlega systematycznej ewaluacji, której celem jest określenie stopnia realizacji zadań programowych, wprowadzenie zmian i opracowanie programu na kolejny rok szkolny. Badania wśród uczniów, rodziców, nauczycieli i pracowników szkoły zostaną przeprowadzone przez zespół ds. ewaluacji w maju/ czerwcu 2022 roku.
Program ma charakter otwarty i może być modyfikowany podczas realizacji – zgodnie z potrzebami lub ze względu na sytuację epidemiologiczną.
Szkolny Program Wychowawczo-Profilaktyczny został uchwalony przez Radę Rodziców w porozumieniu z Radą Pedagogiczną Szkoły Podstawowej im. F. Myśliwca w Izbicku w dniu ……………….