Załącznik nr 1 do uchwały Rady Rodziców
w sprawie programu wychowawczo-profilaktycznego
„SZKOŁA TO NASZ WSPÓLNY DOM. ŹLE ZBUDOWANY DOM MOŻNA ROZEBRAĆ I ZBUDOWAĆ OD NOWA. ŹLE WYCHOWANEGO CZŁOWIEKA NIE DA SIĘ WYCHOWAĆ DRUGI RAZ”
PROGRAM
WYCHOWAWCZO – PROFILAKTYCZNY
SZKOŁY PODSTAWOWEJ
- FRANCISZKA MYŚLIWCA
W IZBICKU
na rok szkolny 2023/2024
WSTĘP
Szkolny Program Wychowawczo-Profilaktyczny realizowany w Szkole Podstawowej im. Franciszka Myśliwca w Izbicku opiera się na hierarchii wartości przyjętej przez radę pedagogiczną, radę rodziców oraz samorząd uczniowski i wynika z przyjętej w szkole koncepcji pracy.
Treści Szkolnego Programu Wychowawczo-Profilaktycznego są spójne ze statutem szkoły, w tym warunkami i sposobem oceniania wewnątrzszkolnego. Podstawą działań wychowawczych i profilaktycznych szkoły jest współpraca całej społeczności szkolnej oparta na założeniu, że wychowanie jest zadaniem realizowanym w rodzinie i w szkole, która w swojej działalności musi uwzględniać zarówno wolę rodziców, jak i priorytety edukacyjne państwa. Rolą szkoły, oprócz jej funkcji dydaktycznej, jest dbałość o wszechstronny rozwój każdego z uczniów oraz wspomaganie wychowawczej funkcji rodziny. Wychowanie rozumiane jest jako wspieranie uczniów w rozwoju ku pełnej dojrzałości w sferze fizycznej, emocjonalnej, intelektualnej, duchowej i społecznej. Proces wychowania jest wzmacniany i uzupełniany poprzez działania z zakresu profilaktyki problemów dzieci i młodzieży.
Szkolny Program Wychowawczo-Profilaktyczny szkoły tworzy spójną całość ze szkolnym zestawem programów nauczania i uwzględnia wymagania opisane w podstawie programowej. Określa sposób realizacji celów kształcenia oraz zadań wychowawczych zawartych w podstawie programowej kształcenia ogólnego, uwzględniając kierunki i formy oddziaływań wychowawczych, których uzupełnieniem są działania profilaktyczne skierowane do uczniów, rodziców i nauczycieli.
Szkolny Program Wychowawczo-Profilaktyczny został opracowany na podstawie przeprowadzonej diagnozy potrzeb i problemów występujących w środowisku szkolnym i lokalnym. Uwzględniono wyniki przeprowadzonej diagnozy potrzeb uczniów, rodziców i nauczycieli oraz wyniki ewaluacji wcześniejszego Szkolnego Programu Wychowawczo-Profilaktycznego. Ponadto w programie uwzględniono „Podstawowe kierunki polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2023/2024” oraz inne dokumenty i spostrzeżenia ważne dla szkoły.
Podstawowym celem realizacji Szkolnego Programu Wychowawczo-Profilaktycznego jest wspieranie dzieci i młodzieży w rozwoju oraz zapobieganie zachowaniom problemowym i ryzykownym. Ważnym elementem realizacji Szkolnego Programu Wychowawczo-Profilaktycznego jest kultywowanie tradycji i ceremoniału szkoły.
Podstawowe zasady realizacji Szkolnego Programu Wychowawczo-Profilaktycznego obejmują:
- Powszechną znajomość założeń programu przez uczniów, rodziców i wszystkich pracowników szkoły,
- Zaangażowanie wszystkich podmiotów szkolnej społeczności i współpracę w realizacji zadań określonych w programie,
- Respektowanie praw wszystkich członków szkolnej społeczności oraz kompetencji organów szkoły (dyrektor, rada rodziców, samorząd uczniowski),
- Współdziałanie ze środowiskiem zewnętrznym szkoły (np. udział organizacji i stowarzyszeń wspierających działalność wychowawczą i profilaktyczną szkoły),
- Współodpowiedzialność za efekty realizacji programu,
- Inne (ważne dla szkoły, wynikające z jej potrzeb i specyfiki).
MISJA SZKOŁY
Jesteśmy szkołą, która:
- Zapewnia wszechstronny rozwój osobowości uczniów.
- Wspomaga rodzinę w procesie wychowania.
- Gwarantuje nauczanie przez wysoko wykwalifikowaną kadrę opierającą współpracę z uczniami i rodzicami na zasadzie partnerstwa.
- Jest przyjazna dla ucznia, rodziców i nauczycieli.
- Prowadzi profilaktykę i działania pomocowe na rzecz wsparcia psychicznego uczniów szczególnie w sytuacji zagrożeń.
WIZJA SZKOŁY
Pragniemy, żeby w naszej szkole panowała atmosfera przyjaźni i wzajemnej akceptacji. Dokładamy wszelkich starań, aby uczeń czuł się pewnie i bezpiecznie.
„Każde dziecko robi COŚ dobrze, w każdym dziecku jest COŚ dobrego. Trzeba tylko to COŚ odkryć i rozwijać. Nauczyciel to poszukiwacz talentów”.
MODEL ABSOLWENTA
Absolwent SP w Izbicku:
- Rozumie wartość uczenia się i potrzebę własnego rozwoju.
- Jest życzliwy, prawdomówny, szlachetny, tolerancyjny i respektuje normy etyczne i moralne.
- Jest samodzielny, potrafi w sposób odpowiedzialny podejmować decyzje i ponosić ich konsekwencje.
- Potrafi wyrażać i uzasadniać własne zdanie.
- Zgodnie współpracuje z innymi.
- Jest ciekawy świata i wrażliwy na potrzeby drugiego człowieka. Szanuje siebie i innych.
- Ma świadomość przynależności narodowej, ceni historię, tradycję i dziedzictwo kulturowe.
- Zna i stosuje zasady ochrony zdrowia psychicznego i fizycznego (w tym w sytuacji chorób zakaźnych i zagrożeń).
- Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę w różnych sytuacjach życiowych.
- Przestrzega zasad bezpieczeństwa i higieny, a także ochrony przed chorobami zakaźnymi i innymi zagrożeniami.
- Posiada i potrafi w odpowiedni sposób wykorzystać wiedzę na temat współczesnych zagrożeń społecznych i cywilizacyjnych.
- Korzysta z różnych źródeł wiedzy i informacji, racjonalnie wykorzystuje narzędzia i technologie informatyczne.
- Prezentuje aktywną postawę w promowaniu dbałości o środowisko naturalne.
- Rozumie związek między pogorszeniem się stanu zdrowia psychicznego a podejmowaniem zachowań ryzykownych i problemów z tym związanych (np. stosowanie substancji psychoaktywnych, przemocy, uzależnień behawioralnych).
- Jest chętny do niesienia pomocy.
- Jest odporny na niepowodzenia.
DZIAŁALNOŚĆ WYCHOWAWCZA – ma na celu kształtowanie osobowości młodego człowieka, jego postaw, zachowań oraz cech niezbędnych w życiu społecznym i polega na prowadzeniu działań z zakresu promocji zdrowia oraz wspomaganiu ucznia i wychowanka w jego rozwoju ukierunkowanym na osiągnięcie pełnej działalności w sferze:
- fizycznej – ukierunkowanej na zdobycie przez ucznia wiedzy i umiejętności pozwalających na prowadzenie zdrowego stylu życia i podejmowania zachowań prozdrowotnych,
- psychicznej – ukierunkowanej na zbudowanie równowagi i harmonii psychicznej, ukształtowanie postaw sprzyjających wzmacnianiu zdrowia własnego i innych ludzi, kształtowanie środowiska sprzyjającego rozwojowi zdrowia, osiągnięcie właściwego stosunku do świata, poczucia siły, chęci do życia i witalności, poszerzanie kompetencji i świadomości znaczenia wsparcia w sytuacji kryzysowej ze strony osób z najbliższego otoczenia uczniów (rodziców, nauczycieli i wychowawców, specjalistów w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej, rówieśników),
- społecznej – ukierunkowanej na kształtowanie postawy otwartości w życiu społecznym, opartej na umiejętności samodzielnej analizy wzorów i norm społecznych oraz ćwiczeniu umiejętności wypełniania ról społecznych, kreowanie postaw prospołecznych w sytuacji kryzysowej,
- aksjologicznej – ukierunkowanej na zdobycie konstruktywnego i stabilnego systemu wartości, w tym docenienie znaczenia zdrowia oraz poczucia sensu istnienia, rozwijanie poczucia odpowiedzialności społecznej w sytuacjach kryzysowych zagrażających całemu społeczeństwu.
DZIAŁALNOŚĆ PROFILAKTYCZNA – ma na celu podjęcie skutecznych działań zapobiegawczych niepożądanym zjawiskom w rozwoju i zachowaniu uczniów. Działania profilaktyczne pozwalają stworzyć odpowiedni wzór zachowań społecznych, które przyczyniają się do obniżenia prawdopodobieństwa pojawienia się danego zjawiska. Zadaniem szkoły jest dostarczenie silnych pozytywnych wzorców.
Działalność profilaktyczna obejmuje:
- Wspieranie wszystkich uczniów i wychowanków w prawidłowym rozwoju i zdrowym stylu życia oraz podejmowanie działań, których celem jest ograniczanie zachowań ryzykownych niezależnie od poziomu ryzyka, używania przez nich środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych;
- Wspieranie uczniów i wychowanków, którzy ze względu na swoją sytuację rodzinną, środowiskową lub uwarunkowania biologiczne są w wyższym stopniu narażeni na ryzyko zachowań ryzykownych;
- Wspieranie uczniów i wychowanków, u których rozpoznano wczesne objawy używania środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych lub występowania innych zachowań ryzykownych, które nie zostały zdiagnozowane, jako zaburzenia lub choroby wymagające leczenia;
- Wspieranie uczniów i wychowanków, u których rozpoznano objawy depresji lub obniżenia kondycji psychicznej, a także prowadzenie działań profilaktycznych wobec wszystkich uczniów szkoły.
DZIAŁALNOŚĆ INFORMACYJNA - obejmuje w szczególności:
- Dostarczenie aktualnych informacji nauczycielom, wychowawcom i rodzicom lub opiekunom na temat skutecznych sposobów prowadzenia działań wychowawczych i profilaktycznych związanych z przeciwdziałaniem używaniu środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych i innych zagrożeń cywilizacyjnych, a także działań podejmowanych na rzecz kompensowania negatywnych skutków epidemii;
- Udostępnienie informacji o ofercie pomocy specjalistycznej dla uczniów i wychowanków, ich rodziców lub opiekunów w przypadku używania środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych;
- Udostępnienie informacji o ofercie pomocy specjalistycznej dla uczniów i wychowanków, ich rodziców lub opiekunów w przypadku obniżonej kondycji psychicznej, depresji, innych problemów psychologicznych i psychiatrycznych;
- Przekazanie informacji uczniom i wychowankom, ich rodzicom lub opiekunom oraz nauczycielom i wychowawcom na temat konsekwencji prawnych związanych z naruszeniem przepisów ustawy z 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii;
- Informowanie uczniów i wychowanków oraz ich rodziców lub opiekunów o obowiązujących procedurach postępowania nauczycieli i wychowawców oraz o metodach współpracy szkół i placówek z Policją w sytuacjach zagrożenia narkomanią.
PODSTAWY PRAWNE
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z 2 kwietnia 1997 r. (Dz.U. z 1997 r. nr 78, poz. 483 ze zm.).
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 59, 949).
- Konwencja o Prawach Dziecka, przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych z 20 listopada 1989 r. (Dz.U. z 1991 r. nr 120, poz. 526).
- Ustawa z 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (tekst jedn.: Dz.U. z 2019 r. poz. 2215 ze zm.).
- Ustawa z dnia 5 sierpnia 2022 r. o zmianie ustawy – Karta Nauczyciela oraz niektórych innych ustaw.
- Ustawa z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz.U. z 2020 r. poz. 1327 ze zm.).
- Ustawa z 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (tekst jedn.: Dz.U. z 2021 r. poz. 1082).
- Ustawa z 26 października 1982r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (tekst jedn. Dz.U. z 2016 r. poz. 487 ze zm.).
- Ustawa z 29 lipca 2005r. o przeciwdziałaniu narkomanii (tekst jedn.: Dz.U. z 2019 r. poz. 852 ze zm.).
- Ustawa z dnia 24 kwietnia 2015 r. o zmianie ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii oraz innych ustaw.
- Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (Dz. U. z 2005 r. nr 180, poz. 1493, z późn. zm.).
- Ustawa z 9 listopada 1995r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych (tekst jedn.: Dz.U. z 2018 r. poz. 1446 ze zm.).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 18 sierpnia 2015 r. w sprawie zakresu i form prowadzenia w szkołach i placówkach systemu oświaty działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania narkomanii (Dz.U. z 2020 r. poz. 1449).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 22 stycznia 2018 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zakresu i form prowadzenia w szkołach i placówkach systemu oświaty działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania narkomanii.
- Ustawa z dnia 9 czerwca 2022 r. o wspieraniu i resocjalizacji nieletnich.
- „Wytyczne MEiN, MZ i GIS dla szkół podstawowych i ponadpodstawowych.
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach.
- Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 22 lipca 2022 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. poz. 1593).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 22 lipca 2022 r. w sprawie wykazu zajęć prowadzonych bezpośrednio z uczniami lub wychowankami albo na ich rzecz przez nauczycieli poradni psychologiczno-pedagogicznych oraz nauczycieli: pedagogów, pedagogów specjalnych, psychologów, logopedów, terapeutów pedagogicznych i doradców zawodowych (Dz. U. 2022, poz. 1610);
- Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 21 marca 2022 r. w sprawie organizacji kształcenia, wychowania i opieki dzieci i młodzieży będących obywatelami Ukrainy.
- Statut Szkoły Podstawowej im. Franciszka Myśliwca w Izbicku.
- Podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2023/2024.
CELE WYCHOWAWCZO – PROFILAKTYCZNE SZKOŁY W WYBRANYCH OBSZARACH
- Podnoszenie jakości edukacji:
- Realizacja podstawy programowej z poszczególnych przedmiotów;
- Dobór odpowiednich metod i pomocy dydaktycznych, w tym wsparcie nauczycieli i innych członków społeczności szkolnych w rozwijaniu umiejętności podstawowych i przekrojowych uczniów, w szczególności z wykorzystaniem pomocy dydaktycznych zakupionych w ramach programu „Laboratoria przyszłości”;
- Uwzględnianie zróżnicowanych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych wszystkich uczniów (ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb uczniów ze SPE oraz uczniów przybyłych z Ukrainy;
- Systematyczne ocenianie i motywowanie uczniów do nauki;
- Podnoszenie jakości kształcenia (m.in. poprzez rozwijanie umiejętności metodycznych nauczycieli w zakresie prawidłowego i skutecznego wykorzystywania technologii informacyjno-komunikacyjnych w procesach edukacyjnych);
- Stała diagnoza umiejętności uczniów, udział uczniów w programie “Lepsza Szkoła” (j. polski, matematyka);
- Kształcenie umiejętności kluczowych:
- porozumiewanie się w języku ojczystym,
- porozumiewanie się w językach obcych,
- kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo- techniczne,
- kompetencje informatyczne,
- kompetencje społeczne i obywatelskie,
- umiejętność uczenia się,
- poczucie inicjatywy i przedsiębiorczość,
- świadomość i ekspresja kulturowa, ze szczególnym naciskiem na:
- dbałość o używanie poprawnej polszczyzny,
- doskonalenie umiejętności wypowiadania się w mowie i piśmie,
- doskonalenie poprawności ortograficznej,
- rozwijanie umiejętności czytania ze zrozumieniem,
- kształcenie rozumowania matematycznego, rozumowania, argumentowania i wnioskowania,
- wykorzystywanie matematyki w życiu codziennym,
- rozwijanie umiejętności krytycznego i logicznego myślenia.
- Zapewnienie wsparcia psychologiczno – pedagogicznego:
- Zapewnienie pomocy i wsparcia w sytuacjach kryzysowych, w tym sytuacji związanej z wojną na Ukrainie;
- Dostępność i jakość wsparcia udzielanego uczniom i rodzicom;
- Udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom, w tym ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, rodzicom/opiekunom i nauczycielom;
- Wspomaganie wychowawczej roli rodziny;
- Dbanie o pozytywny klimat szkoły, zapewnianie poczucia bezpieczeństwa;
- Udzielanie pomocy w wyborze kierunku kształcenia i zawodu;
- Udzielanie specjalistycznego wsparcia i pomocy rodzicom i nauczycielom związanego z wychowaniem i kształceniem dzieci i młodzieży;
- Dostosowanie metod pracy oraz wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb uczniów;
- Wspieranie potencjału rozwojowego ucznia;
- Stwarzanie warunków do jego aktywnego i pełnego uczestnictwa w życiu szkoły oraz w środowisku społecznym;
- Wszystkie pozostałe wskazane w Rozporządzeniu Ministra Edukacji i Nauki z dnia 22 lipca 2022 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. poz. 1593).
- Roztropne wykorzystanie w procesach edukacyjnych narzędzi i zasobów cyfrowych oraz metod kształcenia na odległość:
- Rozsądne / rozważne korzystanie z technologii cyfrowych;
- Uświadomienie uczniom zagrożeń (tj. uzależnienie) wynikających z nieumiejętnego korzystania z sieci;
- Rozumienie poczucia anonimowości w sieci;
- Uświadamianie uczniom zalet i wad korzystania z technologii informacyjnych;
- Wdrażanie uczniów do bezpiecznego korzystania z komputera, Internetu;
- Kształtowanie pozytywnych wzorców wykorzystywania technologii informacyjnej;
- Poprawienie jakości procesu nauczania i uczenia się;
- Zwiększanie wiedzy uczniów na temat cyberprzemocy, prewencji oraz reagowanie w przypadku pojawienia się zagrożenia;
- Promowanie zdrowego i aktywnego stylu życia;
- Promowanie wśród uczniów zasad dobrego zachowania się w świecie wirtualnym, zwracanie uwagi na szkodliwe postawy prezentowane w mediach społecznościowych (Facebook, Tik Tok, Snapchat, itd.);
- Nauka filtrowania informacji pobieranych z mediów typu Internet, TV (fake newsy, wiarygodność stron, weryfikacja informacji);
- Wdrażanie uczniów do bezpiecznego korzystania z komputera, Internetu.
- Respektowanie norm społecznych, wychowanie do wartości:
- Zaznajomienie uczniów z obowiązującymi zasadami zachowania w szkole oraz z konsekwencjami ich nieprzestrzegania;
- Uczenie odpowiedzialności za własne czyny, kultury zachowania się (także w miejscach użyteczności publicznej);
- Rozbudzanie samoświadomości w zakresie norm i zasad – świadome kierowanie swoim zachowaniem;
- Uwrażliwienie na prawdę, dobro i piękno;
- Rozbudzanie empatii oraz wrażliwości na potrzeby innych (wolontariat);
- Promowanie zachowań i postaw godnych naśladowania oraz ich skuteczne egzekwowanie;
- Kształtowanie prawidłowych postaw społecznych i umiejętności (akceptacja odmienności, tolerancja, szacunek do innych osób);
- Rozwijanie samodzielności uczniów, przygotowanie do samodzielnego i rozsądnego życia w społeczeństwie;
- Tworzenie pozytywnej i bezpiecznej atmosfery w klasie i w szkole - budowanie atmosfery życzliwości i akceptacji wobec własnej osoby i wobec innych;
- Integracja uczniów w zespołach klasowych;
- Wzmacnianie poczucia solidarności – uczenie współodpowiedzialności za swoich kolegów i koleżanki;
- Kształtowanie nawyków efektywnej współpracy, komunikowania się z rówieśnikami i dorosłymi;
- Rozwijanie umiejętności nawiązywania prawidłowych relacji z rówieśnikami (podkreślenie wartości zachowań fair play);
- Uczenie asertywności, stawiania i respektowania granic;
- Zapobieganie zachowaniom agresywnym i wskazywanie sposobów radzenia sobie w trudnych sytuacjach;
- Uświadomienie uczniom ich mocnych i słabych stron;
- Uczenie podejmowania właściwych decyzji;
- Profilaktyka innych zachowań ryzykownych (np. uzależnienie od Internetu, gier komputerowych, telewizji, a także używki, cyberprzemoc);
- Podejmowanie działań profilaktyczno - wychowawczych skierowanych do uczniów z zaburzeniami zachowania;
- Współpraca z rodzicami związana z rozwijaniem ich umiejętności wychowawczych wzmacniających wprowadzanie przyjętych w szkole postaw i norm społecznych;
- Samodoskonalenie nauczycieli w kierunku nabywania umiejętności w zakresie skutecznego kształcenia i wdrażania wśród uczniów pożądanych postaw i norm społecznych;
- Upublicznienie obowiązujących w szkole norm, zasad i postaw w ogólnie dostępnych miejscach (np. hol szkoły, sala lekcyjna);
- Rozwijanie odpowiedzialności za środowisko naturalne;
- Rozwijanie innowacyjności i kreatywności.
- Kształtowanie postaw obywatelskich i patriotycznych:
- Zaznajomienie z zasadami obowiązującymi w szkole, prawami i obowiązkami ucznia i konsekwentne ich przestrzeganie;
- Kształtowanie świadomości obywatelskiej;
- Wykazywanie szacunku do symboli narodowych;
- Pielęgnowanie tradycji narodowych, regionalnych, szkolnych;
- Uczenie wykazywania właściwej postawy podczas obchodów świąt państwowych i religijnych;
- Kształtowanie postaw patriotycznych, w tym patriotyzmu lokalnego;
- Poszerzanie wiedzy dotyczącej historii narodowej, kultury, sztuki, nauki; przybliżanie sylwetek wybitnych postaci, zasłużonych dla kraju i regionu;
- Zachęcanie do aktywnego udziału w życiu rodzinnym, społeczności szkolnej, lokalnej i państwowej;
- Stwarzanie warunków do samorządowego działania uczniów (SU);
- Kształtowanie kultury osobistej oraz właściwych zachowań w miejscach użyteczności publicznej;
- Przygotowanie do odbioru dóbr kultury i sztuki oraz dziedzictwa narodowego;
- Kształtowanie poczucia odpowiedzialności za środowisko, w którym żyjemy, propagowanie ekologicznego stylu życia;
- Realizacja imprez i uroczystości wynikających ze szkolnego kalendarza (patriotycznych, szkolnych, środowiskowych);
- Zaspakajanie potrzeb emocjonalnych dzieci i budowanie więzi z nimi;
- Kształtowanie postawy otwartej wobec świata i innych ludzi;
- Zaznajamianie uczniów z pojęciem tolerancji i kształtowanie postaw otwartości i poszanowania inności;
- Formowanie u uczniów poczucia godności własnej osoby i szacunku dla godności innych osób;
- Wzbogacanie wiedzy uczniów na temat wartości (np. uczciwość, mądrość, rodzina, przyjaźń, odpowiedzialność, szacunek, miłość, szlachetność) oraz podkreślenie ich znaczenia w życiu codziennym.
- Prowadzenie działań prozdrowotnych i profilaktyki uzależnień:
- Wspomaganie wychowawczej roli rodziny przez właściwą organizację i realizację zajęć edukacyjnych: wychowanie do życia w rodzinie;
- Ochrona i wzmacnianie zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży;
- Ukazywanie możliwości radzenia sobie ze stresem;
- Wzmacnianie poczucia własnej wartości;
- Zapobieganie depresji, wspieranie uczniów zmagających się z depresją, lękami, przygnębieniem;
- Promocja zdrowia, kształtowanie zdrowego stylu życia i prawidłowych nawyków zdrowotnych;
- Zapoznanie uczniów z zasadami zdrowego i regularnego odżywiania się;
- Profilaktyka nadwagi i otyłości;
- Uświadamianie szkodliwego działania substancji psychoaktywnych;
- Zapobieganie konsumpcji napojów energetyzujących;
- Zapobieganie stosowaniu używek (e-papierosów, tytoniu, alkoholu, niewłaściwych leków, narkotyków i dopalaczy);
- Propagowanie aktywnych form spędzania czasu wolnego;
- Rozwijanie aktywności fizycznej uczniów;
- Zapobieganie nadmiernemu i niewłaściwemu korzystaniu z komputera, Internetu i telewizji;
- Kształtowanie prawidłowych nawyków związanych ze snem;
- Dbałość o bezpieczeństwo, m.in. podczas chorób zakaźnych;
- Znajomość zasad ochrony zdrowia psychicznego i fizycznego;
- Uświadamianie zagrożeń, kształtowanie postawy odpowiedzialności za siebie i innych;
- Wskazywanie pozytywnych wzorców zachowania;
- Opieka pielęgniarki / higienistki.
ZADANIA
- Podnoszenie jakości edukacji.
Zadania |
Czas realizacji |
Odpowiedzialny |
Dobór odpowiednich metod i pomocy dydaktycznych. |
cały rok |
wszyscy nauczyciele |
Systematyczne ocenianie i motywowanie do nauki. |
cały rok |
wszyscy nauczyciele |
Dokształcanie / samokształcenie / szkolenie nauczycieli. |
cały rok |
dyrektor, nauczyciele |
Analiza: podstawy programowej, programu nauczania, podręcznika, zeszytu ćwiczeń, planu pracy z danego przedmiotu. |
wrzesień |
wszyscy nauczyciele |
Jakościowe monitorowanie realizacji podstawy programowej: a. przeprowadzenie diagnozy wstępnej z przedmiotu, b. praca w zespołach przedmiotowych nauczycieli, c. konstruowanie sprawdzianów / testów sprawdzających wiedzę i umiejętności ucznia w oparciu o kryteria znane uczniowi i zgodnie z wymaganiami podstawy programowej, d. analiza wyników nauczania, planowanie i wdrażanie działań naprawczych, e. modyfikowanie planów pracy nauczyciela, f. systematyczne komunikowanie wyników nauczania uczniom i rodzicom. |
cały rok |
wszyscy nauczyciele |
Monitorowanie realizacji podstawy programowej. |
cały rok |
wszyscy nauczyciele |
Zajęcia wspierające uczniów mających trudności w nauce (w tym ćwiczenia koncentracji uwagi) oraz uczniów zdolnych. |
w ciągu roku szkolnego |
nauczyciele, wychowawcy, szkolni specjaliści |
Udział uczniów w organizowanych konkursach, olimpiadach, turniejach, zawodach sportowych. |
w ciągu roku szkolnego |
nauczyciele, wychowawcy |
Rozwijanie zainteresowań – prowadzenie zajęć / spotkań z uczniami. |
cały rok |
wychowawcy klas, pedagog, psycholog |
Turniej Szachowy. |
kwiecień / maj 2024 r. |
E. Toth-Mazur |
Prowadzenie zajęć szachowych w kl. I – III w ramach Ogólnopolskiego Projektu „Edukacja przez Szachy w Szkole”. |
cały rok |
E. Toth-Mazur |
Realizacja zadań zawartych w programie orientacji zawodowej dla klas I – VI oraz programu doradztwa zawodowego w kl. VII. |
cały rok |
doradca zawodowy, wszyscy nauczyciele |
Włączanie rodziców w działania na rzecz społeczności szkolnej, np. współpraca przy organizacji uroczystości szkolnych, zachęcanie rodziców do kontaktu ze szkołą, zwiększanie świadomości korzyści wynikających ze współpracy szkoła – rodzic). |
cały rok |
dyrektor, nauczyciele wychowawcy, pedagog, psycholog |
Światowy Dzień Tabliczki Mnożenia. |
1.10.2023 r. |
Mirosława Szylicka, Aneta Cesarz, |
Uświadamianie uczniom związku matematyki z życiem codziennym. |
cały rok |
nauczyciele różnych przedmiotów |
Europejski Dzień Języków |
25.09. – 27.09.2023 r. |
A. Podsadni, J. Kraik, D. Cholewa, M. Mróz |
Zapoznanie z technikami i sposobami skutecznego uczenia się, ćwiczenia koncentracji uwagi. |
w ciągu roku szkolnego
|
pedagog, psycholog, wychowawcy, nauczyciele |
Podnoszenie efektów kształcenia poprzez uświadamianie wagi edukacji i wyników egzaminów zewnętrznych. Lekcje wychowawcze poświęcone tej tematyce, rozmowy z uczniami/rodzicami. |
w ciągu roku szkolnego |
nauczyciele, wychowawcy, szkolni specjaliści |
- Zapewnienie wsparcia psychologiczno – pedagogicznego.
Zadania |
Czas realizacji |
Odpowiedzialny |
Poszerzanie wiedzy uczniów na temat wpływu sytuacji kryzysowej na funkcjonowanie w szkole oraz możliwości uzyskania pomocy w szkole i poza szkołą. Rozmowy, lekcje wychowawcze, gazetki informacyjne, ulotki. |
wg potrzeb |
wychowawcy, pedagog, psycholog |
Współpraca z instytucjami wspierającymi działania szkoły (szczególnie PPP). |
wg potrzeb |
wychowawcy, nauczyciele, pedagog, psycholog i inni szkolni specjaliści |
Planowanie, koordynowanie, udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów, szczególnie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (tworzenie planów/sprawozdań, kart ucznia/aktualizacja oraz IPET – u, WOPFU). Ewaluacja w/w pomocy społecznej. |
w ciągu roku szkolnego, wg potrzeb
koniec I i II semestru |
dyrektor, nauczyciele wychowawcy, pedagodzy specjalni, pedagog, psycholog i inni szkolni specjaliści. |
Dostosowanie odpowiednich form pomocy psychologiczno-pedagogicznej do indywidualnych potrzeb uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym zajęcia specjalistyczne dla uczniów. |
wg potrzeb |
nauczyciele, wychowawcy, pedagog, psycholog i inni szkolni specjaliści |
Dostosowanie realizowanych programów do możliwości uczniów. |
cały rok |
wszyscy nauczyciele |
Prowadzenie badań i działań diagnostycznych uczniów, w tym diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu szkoły.
Indywidualne podejście do każdego ucznia – pomoc w rozpoznawaniu indywidualnych możliwości, zainteresowań, zdolności oraz ich rozwijanie, w tym na zajęciach pozalekcyjnych. Rozbudzanie poczucia własnej wartości, wiary we własne siły i możliwości. |
na bieżąco |
wychowawcy, nauczyciele pedagog, pedagodzy specjalni, psycholog i inni specjaliści |
Przygotowanie uczniów wybitnie zdolnych do olimpiad i konkursów przedmiotowych. |
w ciągu roku szkolnego |
nauczyciele |
Podejmowanie działań z zakresu aktualnych problemów dzieci i młodzieży, profilaktyki uzależnień, w tym udzielanie pomocy psychologiczno – pedagogicznej dzieciom i młodzieży z grup ryzyka oraz ich rodzicom. |
wg potrzeb |
psycholog, pedagog, wychowawcy, nauczyciele |
Wspomaganie dzieci i młodzieży z trudnościami adaptacyjnymi związanymi z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego oraz w różnych trudnych sytuacjach szkolnych (np. wycofanych, izolowanych) i życiowych, w tym sytuacji związanej z wojną na Ukrainie. |
wg potrzeb |
wychowawcy, nauczyciele, pedagog, psycholog i inni specjaliści
|
Wspieranie uczniów, u których rozpoznano objawy depresji lub obniżenia kondycji psychicznej. |
wg potrzeb |
wychowawcy, nauczyciele, pedagog, psycholog i inni specjaliści |
Objęcie uczniów z Ukrainy wsparciem, dostosowanie pomocy do indywidualnych potrzeb rozwojowych, edukacyjnych i możliwości psychofizycznych danego ucznia, udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej- zgodnie z potrzebami. |
wg potrzeb |
wychowawcy, nauczyciele, pedagog, psycholog i inni specjaliści |
Obserwowanie uczniów pod kątem zapewnienia pomocy psychologiczno-pedagogicznej, informowanie uczniów i ich rodziców, jakiego wsparcia może udzielić szkoła oraz do jakich osób, instytucji, urzędów mogą się zwrócić o pomoc, wskazanie im sposobów radzenia sobie w trudnych sytuacjach, zwiększanie kompetencji społecznych uczniów w ich relacjach w rówieśnikami, wspomaganie nauczycieli w rozpoznania problemów uczniów w sferze emocjonalnej, społecznej, fizycznej. |
wg potrzeb |
wychowawcy, nauczyciele, pedagog, psycholog i inni specjaliści |
Włączanie uczniów w działania klasy i szkoły, umożliwienie im udziału w wycieczkach i wyjazdach. |
wg potrzeb |
wychowawcy, nauczyciele, pedagog, psycholog |
Budowanie poczucia bezpieczeństwa w szkole poprzez - dostosowywanie informacji o aktualnej sytuacji związanej z wydarzeniami do wieku i możliwości percepcyjnych uczniów. |
wg potrzeb |
wychowawcy, nauczyciele, pedagog, psycholog i inni specjaliści |
Integrowanie społeczności klasowej i wewnątrzszkolnej poprzez stwarzanie warunków do poznania przez uczniów polskich i ukraińskich kultur obydwu krajów, ukazania różnic i podobieństw łączących Ukraińców i Polaków, wyjaśniania tradycji, obrzędów, zwyczajów i ważnych dla obydwu krajów wydarzeń. |
wg potrzeb |
wychowawcy, nauczyciele, pedagog, psycholog i inni specjaliści |
Wspieranie w budowanie relacji rówieśniczych w oparciu o pozytywne wartości, takie jak: tolerancja wobec różnych religii, kultur, tradycji, szacunek wobec osób z niepełnosprawnościami i osób o innej narodowości. |
wg potrzeb |
wychowawcy, nauczyciele, pedagog, psycholog i inni specjaliści |
Stworzenie w szkole atmosfery wzajemnego zaufania, szacunku i otwartości na problemy innych. |
wg potrzeb |
wychowawcy, nauczyciele, pedagog, psycholog i inni specjaliści |
Wsparcie uczniów poprzez umożliwienie im korzystania ze sprzętu szkolnego, prowadzenie zajęć i dostosowanie wymagań z uwzględnieniem różnych sytuacji uczniów. |
wg potrzeb |
wychowawcy, nauczyciele, pedagog, psycholog i inni specjaliści |
Dostępność nauczyciela w szkole, w której trakcie „odpowiednio do potrzeb, prowadzi konsultacje dla uczniów lub wychowanków lub ich rodziców”. |
wg potrzeb |
wychowawcy, nauczyciele, pedagog, psycholog i inni specjaliści |
Wspomaganie wychowawczej funkcji rodziny poprzez pomoc w kształtowaniu u wychowanków i uczniów stałych sprawności w czynieniu dobra. Właściwa organizacja i realizacja zajęć edukacyjnych wychowania do życia w rodzinie oraz godzin wychowawczych. Rozmowy z rodzicami, uczniami, spotkania, prelekcje. |
na bieżąco |
wychowawcy, pedagog, psycholog, nauczyciel WDŻWR |
Pomoc dzieciom i młodzieży w wyborze kierunku kształcenia i zawodu oraz planowaniu kształcenia i kariery zawodowej oraz wspieranie nauczycieli w planowaniu i realizacji zadań z zakresu doradztwa edukacyjno – zawodowego. |
cały rok |
doradca zawodowy, wychowawcy, nauczyciele pedagog, psycholog |
Pomoc rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień uczniów. Kształcenie umiejętności rozpoznawania własnych emocji. |
cały rok
|
doradca zawodowy, wychowawcy, nauczyciele, pedagog, psycholog |
Spotkania z uczniami, rozmowy, scenki, dramy, warsztaty dla uczniów prowadzone przez specjalistów, lekcje wychowawcze poświęcone tej tematyce. |
w ciągu roku szkolnego |
wychowawcy, nauczyciele, pedagog, psycholog |
- Wykorzystanie w procesach edukacyjnych narzędzi i zasobów cyfrowych oraz metod kształcenia na odległość.
Zadania |
Czas realizacji |
Odpowiedzialny |
Wykorzystanie TIK na zajęciach lekcyjnych i w pracach domowych uczniów. |
cały rok |
nauczyciele, pedagodzy specjalni |
Przestrzeganie zasad bezpieczeństwa w sieci podczas wyszukiwania informacji – na lekcjach informatyki oraz na pozostałych zajęciach szkolnych. |
cały rok |
nauczyciel informatyki wszyscy nauczyciele |
Doskonalenie / samokształcenie zawodowe nauczycieli. |
w ciągu roku szkolnego |
Dyrektor, nauczyciele |
Przeprowadzenie diagnoz kompetencji i konkursów przedmiotowych na platformie EduNect. |
cały rok |
nauczyciele klas I – III |
Prowadzenie lekcji na platformie EduNect. |
cały rok |
nauczyciele |
Publikacja materiałów dydaktycznych, przesyłanie zadań na platformie Microsoft Teams, prowadzenie zajęć / konsultacji |
cały rok |
nauczyciele, pedagog, psycholog |
Wspieranie rozwoju umiejętności cyfrowych uczniów i nauczycieli, ze szczególnym uwzględnieniem bezpiecznego poruszania się w sieci oraz krytycznej analizy informacji dostępnych w Internecie (m.in. poprawne metodycznie wykorzystywanie przez nauczycieli narzędzi i materiałów dostępnych w sieci, w szczególności opartych na sztucznej inteligencji); rozwijanie umiejętności uczniów i nauczycieli z wykorzystaniem sprzętu zakupionego w ramach programu "Laboratoria przyszłości". Świadomość zagrożeń wynikających z korzystania z sieci oraz wpływu na zdrowie. Zapobieganie uzależnieniom od urządzeń elektronicznych Pogadanki/rozmowy, lekcje wychowawcze i inne zajęcia na ten temat, spotkania z rodzicami, współpraca z instytucjami wspierającymi działania szkoły itp.
|
cały rok |
pedagog, psycholog, wychowawcy, nauczyciele |
- Respektowanie norm społecznych, wychowanie do wartości.
Zadania |
Czas realizacji |
Odpowiedzialny |
Zaznajomienie z zasadami obowiązującymi w szkole. Przygotowanie kontraktów klasowych. |
początek roku szkolnego |
wychowawcy, nauczyciele |
Zaznajomienie z prawami i obowiązkami ucznia i konsekwentne ich przestrzeganie. |
wrzesień, cały rok |
wychowawcy, wszyscy pracownicy szkoły |
Opracowanie planów pracy wychowawczej uwzględniających poznanie klasy przez nauczyciela, integracja klasy, rozmowy, zabawy zespołowe, wspólne spotkania lub wyjazdy, ćwiczenie aktywnego słuchania, pokazywanie sposobów radzenia sobie z presją rówieśników, ze stresem, rozpoznawanie i nazywanie uczuć, ćwiczenie kreatywności i twórczego myślenia, przełamywanie stereotypów w myśleniu. |
na bieżąco |
wychowawcy, nauczyciele, pedagog, psycholog
|
Kształtowanie postaw prospołecznych: rozwijanie empatii, chęci niesienia pomocy innym, wspieranie akcji charytatywnych, zaangażowanie w działalność wolontariatu. |
na bieżąco |
opiekun wolontariatu, wychowawcy / nauczyciele, pedagog / psycholog |
Wychowanie do wartości i promocja czytelnictwa. Udział uczniów w Ogólnopolskim Dniu Głośnego Czytania oraz Ogólnopolskim Tygodniu Czytania Dzieciom. |
na bieżąco, 29.09.2023, maj/czerwiec2024 |
bibliotekarze, J. Kraik |
Kształtowanie umiejętności pracy w grupie poprzez zajęcia z zakresu komunikacji interpersonalnej, budowania zaufania do innych, poszanowania odmienności. |
na bieżąco, wg potrzeb |
nauczyciele, pedagog, psycholog |
Profilaktyka innych zachowań ryzykownych (np. uzależnienie od Internetu, gier komputerowych, telewizji), używki, przemoc, cyberprzemoc). |
na bieżąco |
wychowawcy, nauczyciele, pedagog, psycholog |
Integrowanie uczniów w zespołach klasowych (np. zajęcia i spotkania integracyjne, ogniska, dyskoteki). Wzmacnianie poczucia solidarności oraz współodpowiedzialności za swoich kolegów i koleżanki. Pomoc w dalszym zintegrowaniu się z klasą uczniów z Ukrainy poprzez naukę języka polskiego, stwarzanie możliwości wymiany doświadczeń, zwyczajów wynikających z odmienności kulturowej, rozmowy z uczniami, reagowanie na ewentualne objawy ksenofobii. |
wrzesień w ciągu roku szkolnego |
wychowawcy, nauczyciele, pedagog, psycholog
|
Przeprowadzenie i analiza badań dotyczącej agresji i innych zachowań ryzykownych.
|
maj/czerwiec |
wychowawcy, pedagog, psycholog |
Uświadomienie uczniom, czym jest agresja / przemoc, jakie są jej rodzaje i jaki negatywny wpływ ma ona na życie rodzinne i szkolne poprzez rozmowy, dyskusje i prezentowanie filmów na ten temat na lekcjach wychowawczych. |
wg potrzeb, w ciągu roku szkolnego |
wychowawcy, nauczyciele, pedagog, psycholog |
Kształtowanie postawy szacunku wobec środowiska naturalnego. Działania, akcje na rzecz środowiska naturalnego, zajęcia z uczniami, rozmowy, pogadanki. |
wg potrzeb |
wychowawcy, nauczyciele, pedagog, psycholog |
Rozwijanie umiejętności wychowawczych rodziców – profilaktyka zachowań ryzykownych. |
na bieżąco, wg potrzeb |
wychowawcy, pedagog, psycholog |
Systematyczne informowanie rodziców o postępach ich dzieci w nauce i zachowaniu oraz własnej działalności (e – dziennik, strona internetowa szkoły). |
w ciągu roku szkolnego |
wychowawcy, dyrektor szkoły |
Rozmowy z rodzicami uczniów, którzy znaleźli się w trudnej sytuacji (wagary, słabe oceny, bardzo złe zachowanie). Informowanie rodziców o sposobach przezwyciężania trudności ich dzieci. |
w ciągu roku szkolnego |
wychowawcy, dyrektor szkoły |
Organizowanie wywiadówek/spotkań z rodzicami, konsultacji podczas godziny dostępności. Informacja o ocenach i zachowaniu uczniów. |
w ciągu roku szkolnego |
wychowawcy, dyrektor szkoły |
Współpraca z przedstawicielami instytucji wspierających (np. PPP, OPS-u, Policji i innymi). |
wg potrzeb |
wychowawcy, pedagog, psycholog, przedstawiciele instytucji |
Naprawa lub zakup sprzętu w przypadku zniszczenia go przez uczniów. |
wg potrzeb |
rodzice |
Systematyczna kontrola boiska, toalet i pomieszczeń szkoły w ramach dyżurów nauczycieli. |
na bieżąco |
nauczyciele |
Poznanie siebie, swoich mocnych i słabych stron. Praca nad adekwatnym poczuciem własnej wartości, odkrywanie własnych zdolności i aspiracji życiowych oraz predyspozycji zawodowych. Lekcje, zajęcia pozalekcyjne rozwijające i wspomagające, godziny wychowawcze, dramy, trening asertywnego zachowania się, nauka pozytywnego myślenia, nauka zarządzania swoim czasem; „Jaki jestem? Zdolności i predyspozycje” - predyspozycje zawodowe - zajęcia lekcyjne, doradztwo zawodowe. |
w ciągu roku szkolnego |
wychowawcy, pedagog, psycholog, nauczyciel doradztwa zawodowego
|
Kształcenie umiejętności rozwiązywania problemów bez użycia siły, asertywność. Zajęcia z uczniami, ćwiczenia indywidualne i grupowe, scenki, dramy, filmy edukacyjne. |
w ciągu roku szkolnego |
pedagog, psycholog, nauczyciele |
- Kształtowanie postaw obywatelskich i patriotycznych.
Zadania |
Czas realizacji |
Odpowiedzialny |
Przeprowadzenie akcji “Sprzątanie świata łączy ludzi” |
wrzesień 2023
|
M.Ostapiuk, A.Wrzeciono, wychowawcy |
Świętowanie Dnia Edukacji Narodowej. Ślubowanie klasy pierwszej. |
październik 2023 r. |
wychowawcy, S.Kuczma |
Obchody Narodowego Święta Niepodległości. |
10 listopad 2023 r. |
E.Toth-Mazur, V.Besz, A.Kurek |
Życzenia dla ubogich i samotnych. |
Grudzień 2023r. |
A.Kurek, M.Czajka, V.Besz |
Współorganizowanie Wigilii dla samotnych z gminy Izbicko (w miarę możliwości organizacyjnych). |
Grudzień 2023r. |
S.Kuczma, V.Besz, A.Kurek, M.Czajka |
Wigilia klasowa. |
22.12.2023 r. |
wychowawcy |
Wigilia szkolna. |
22.12.2023 r. lub 21.12.2023r. |
M.Czajka, V.Besz, A.Kurek |
Gminne kolędowanie. |
styczeń 2024 r. |
M.Czajka, A.Kurek |
Świętowanie Dnia Pamięci „Żołnierzy Wyklętych”. |
marzec 2024r. |
E.Toth-Mazur |
XXX Wojewódzki Konkurs Gawędziarski „Śląskie Beranie” |
26.04. 2024 r. |
S.Kuczma, nauczyciele SP Izbicko |
Obchody Święta Konstytucji 3 Maja. |
6.05.2024 r. |
E.Toth Mazur, A.Kurek, V.Besz |
Opiekowanie się gazetką szkolną na korytarzu – 2.piętro |
wrzesień, listopad |
E.Toth-Mazur, Zespół ds. promocji, SU |
- Prowadzenie działań prozdrowotnych i profilaktyki uzależnień.
Zadania |
Czas realizacji |
Odpowiedzialny |
Przyjęcie klasy pierwszej do młodszej grupy wiekowej. |
październik 2023 |
wychowawcy klas I – III |
Przyjęcie klasy IV do starszej grupy wiekowej „Sztubaków” |
październik 2023 |
opiekun SU |
Dzień Ziemi / Dzień Profilaktyki / Dzień Zdrowia |
marzec/ |
J. Woś-Radziej, B.Długosz, wychowawcy klas I-III |
Udział w programie „Trzymaj formę”. |
cały rok szk. |
M. Pyto, M. Ostapiuk, A. Wrzeciono, wychowawcy klas V-VII, pedagog, psycholog |
Rozpoznawanie środowiska uczniów (ankiety, rozmowy, wywiady). |
cały rok szk. |
nauczyciele, wychowawcy, pedagog, psycholog |
Wspieranie rodziców w działaniach wychowawczych (spotkania z wychowawcą, pedagogiem szkolnym, psychologiem). |
cały rok szk. |
nauczyciele, wychowawcy, pedagog, psycholog |
Prowadzenie działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży związanych ze zbyt długim/częstym korzystaniem z komputera, używaniem przez uczniów i wychowanków środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych i innych substancji psychoaktywnych. |
cały rok szk. |
nauczyciele, wychowawcy, pedagog, psycholog |
Współpraca z instytucjami i osobami wspierającymi działania szkoły w zakresie profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży. |
cały rok szk. |
pedagog, psycholog wychowawcy |
Zapewnienie właściwych warunków bezpieczeństwa w szkole. |
cały rok szk. |
wszyscy pracownicy szkoły |
Doskonalenie zawodowe nauczycieli. |
w ciągu roku szkolnego |
dyrektor, nauczyciele |
Działalność Samorządu Uczniowskiego. |
cały rok |
opiekun SU, wychowawcy |
Prowadzenie działalności związanej z wolontariatem. |
w ciągu roku szkolnego |
opiekun wolontariatu |
Zajęcia sportowe SKS – program ministerialny. |
cały rok |
M. Pyto |
Zdrowy styl życia (odżywianie, czas wolny, aktywność fizyczna). |
cały rok |
wychowawcy, nauczyciele, psycholog, pedagog |
Realizacja programów profilaktycznych “Szklanka mleka”, “Owoce i warzywa w szkole” |
cały rok |
D. Cholewa, A. Tesarewicz, S. Baron, A. Kurek, A.Cesarz |
“Akademia bezpiecznego Puchatka” - udział w cyklu zajęć o bezpieczeństwie. |
cały rok |
wychowawca klasy I |
Festyn Rodzinny (Dzień Matki, Dzień Ojca, Dzień Dziecka, Dzień bezpieczeństwa) – konkursy, gry rekreacyjne we współpracy z rodzicami, pokazy strażackie, ratownictwo medyczne. |
czerwiec 2024 |
wychowawcy klas I-III, M. Pyto, S. Kuczma, A. Kurek, wszyscy nauczyciele |
Nauka opanowania stresu, umiejętnego rozwiązywania konfliktów i reagowania w sytuacjach trudnych. Ćwiczenia indywidualne i grupowe. Dramy, prace plastyczno – techniczne (np. gniotek antystresowy), ćwiczenia rozluźniające, oddechowe, trening autogenny. Aktywności, które neutralizują działanie stresu (sprawianie sobie przyjemności, np. dobre jedzenie, spacer, muzyka, zabawa, spotkanie z kolegami) – plakat/gazetka/pogadanka. |
cały rok szkolny |
pedagog, psycholog wychowawcy, nauczyciele
|
Dbałość o bezpieczeństwo – znajomość zasad ochrony zdrowia psychicznego i fizycznego, bezpieczeństwa i higieny życia, a także ochrony przed chorobami zakaźnymi, uświadamianie zagrożeń, kształtowanie postawy odpowiedzialności za siebie i innych. |
cały rok szkolny |
pedagog, psycholog wychowawcy, nauczyciele
|
Wnioski z ewaluacji programu wychowawczo-profilaktycznego w r. szk. 2022/2023:
CZYNNIKI CHRONIĄCE |
CZYNNIKI RYZYKA |
-Uczniowie czują się w szkole bezpiecznie -Uczniowie w większości zgłaszają ryzykowne zachowania przede wszystkim rodzicom, wychowawcom i nauczycielom -Czas wolny spędzają z rodziną, przyjaciółmi, uprawiając sport (113 wskazań), - Czytając książki (19 wskazań). -Ważne dla uczniów tematy: aktywność fizyczna.
|
- Uczniowie wskazują na zaczepki słowne, popychanie. -Problemy uczniów (wskazane przez uczniów i nauczycieli): problemy z koncentracją uwagi, zmienny nastrój, brak motywacji do nauki, poczucie bycia gorszym, bóle psychosomatyczne i problemy z przestrzeganiem norm i zasad. -Uczniowie wskazują, że w czasie wolnym koncentrują się na graniu w gry komputerowe, oglądaniu TV i surfowaniu w Internecie (93 wskazania). Nauczyciele również wskazują na bezpieczeństwo i zagrożenia w sieci jako główne czynniki ryzyka rozwoju dzieci. |
W nowym roku szkolnym 2023/ 2024 wskazane zostały kierunki priorytetowe w polityce oświatowej MEiN, m.in. są to:
- Doskonalenie kompetencji nauczycieli w pracy z uczniem z doświadczeniem migracyjnym.
-Wspomaganie wychowawczej roli rodziny poprzez pomoc w kształtowaniu u wychowanków i uczniów stałych sprawności w czynieniu dobra.
-Diagnozę potrzeb rozwojowych dzieci i młodzieży.
-Realizację kluczowych tematów programu wychowawczo-profilaktycznego oraz zajęć wychowania do życia w rodzinie.
- Wspieranie rozwoju umiejętności cyfrowych uczniów i nauczycieli, ze szczególnym uwzględnieniem bezpiecznego poruszania się w sieci oraz krytycznej analizy informacji dostępnych w Internecie (m.in. poprawne metodycznie wykorzystywanie przez nauczycieli narzędzi i materiałów dostępnych w sieci, w szczególności opartych na sztucznej inteligencji); rozwijanie umiejętności uczniów i nauczycieli z wykorzystaniem sprzętu zakupionego w ramach programu "Laboratoria przyszłości".
ZASADY EWALUACJI PROGRAMU WYCHOWAWCZO-PROFILAKTYCZNEGO
Ewaluacja programu polega na systematycznym gromadzeniu informacji na temat prowadzonych działań w celu ich modyfikacji i podnoszenia skuteczności programu wychowawczo-profilaktycznego.
Ewaluacja przeprowadzana będzie poprzez:
- obserwację zachowań uczniów i zachodzących w tym zakresie zmian,
- analizę dokumentacji,
- przeprowadzanie ankiet, kwestionariuszy wśród uczniów, rodziców i nauczycieli,
- rozmowy z rodzicami,
- wymianę spostrzeżeń w zespołach wychowawców i nauczycieli,
- wymianę spostrzeżeń w zespołach wychowawców i nauczycieli, analizy przypadków.
Ewaluacja programu przeprowadzana będzie w każdym roku szkolnym przez zespół ds. Ewaluacji Szkolnego Programu Wychowawczo-Profilaktycznego powołany przez dyrektora. Wyniki ewaluacji będą przedstawiane i uwzględniane w programie wychowawczo-profilaktycznym w kolejnym roku szkolnym.
ZAKOŃCZENIE
Zadania do realizacji zostały wybrane w oparciu o obowiązujące akty prawne, dokonaną diagnozę i ewaluację wewnątrzszkolną, wnioski wynikające z nadzoru pedagogicznego, bieżących obserwacji, zadań ujętych w gminnych programach profilaktycznych oraz zadań priorytetowych wynikających z polityki oświatowej na rok szkolny 2023/2024.
Program profilaktyczno – wychowawczy realizowany jest na godzinach wychowawczych, podczas zajęć świetlicowych, w trakcie szkolnych i środowiskowych uroczystości, podczas wycieczek oraz w czasie realizacji podstawy programowej z poszczególnych przedmiotów. Integralną jego część stanowią plany godzin do dyspozycji wychowawców, plan pracy pedagoga, pedagogów specjalnych i psychologa oraz świetlicy (wybrane obszary), plan pracy wychowawców klas I – III, plan pracy wychowawców klas IV-VII, program opracowany przez doradcę zawodowego oraz kalendarz imprez i uroczystości szkolnych. Wszelkie działania wychowawczo – profilaktyczne zmierzają do realizacji założeń misji szkoły oraz modelu absolwenta.
Opracowany program wychowawczo - profilaktyczny podlega systematycznej ewaluacji, której celem jest określenie stopnia realizacji zadań programowych, wprowadzenie zmian i opracowanie programu na kolejny rok szkolny. Program ma charakter otwarty i może być modyfikowany podczas realizacji – zgodnie z potrzebami.
Szkolny Program Wychowawczo-Profilaktyczny został uchwalony przez Radę Rodziców w porozumieniu z Radą Pedagogicznej Szkoły Podstawowej w Izbicku w dniu 26 września 2023 r.